Finantare 2014 - 2020

Care a fost judetul unde s-au atras cele mai multe fonduri europene pe agricultura

fonduri europene agricultura 600x398

Directorul Oficiului Judetean pentru Finantarea Investitiilor Rurale (OJFIR), Daniel Popescu a declarat ca judetul Dolj s-a clasat pe locul intai in tara in ceea ce priveste absorbtia de fonduri europene pe agricultura si dezvoltare rurala.

Aparent, judetul Dolj a absorbit in 2017 38,8 milioane de euro. Din aceasta suma, 11,2 milioane de euro s-au accesat prin submasura 4.1 – Investitii in exploatatii agricole, 19,1 milioane de euro prin submasura Sprijin pentru instalarea tinerilor fermieri iar prin submasura Sprijin pentru dezvoltarea fermelor mici s-au accesat 3,2 milioane de euro.

Prin submasura 6.2 – Infiintarea de activitati neagricole in zone rurale, in judetul Dolj s-a reusit accesarea a 4,6 milioane de euro. ,, In anul 2017, absorbtia de fonduri europene in agricultura si dezvoltare rurala la nivelul judetului Dolj a fost in valoare de 38,8 milioane de euro, ceea ce plaseaza judetul nostru pe locul intai pe tara’’, a declarat directorul Daniel Popescu in cadrul sedintei Consiliului Prefectural Dolj, desfasurata marti, 23 ianuarie.

Iasul, lider in zona Moldovei la atragerea de fonduri europene

La nivelul Centrului Regional pentru Finantarea Investitiilor Rurale Nord-Est care cuprinde 6 judete din Moldova, judetul Iasi este de trei ani lider la atragerea de fonduri europene pentru agricultura si dezvoltare rurala.

In aceasta perioada, fermierii din Iasi au reusit sa atraga in jur de 80 milioane de euro, bani care au reprezentat investitii directe in circuitul agricol sau in dezvoltarea rurala.

Cea mai mare suma a fost accesata prin submasura 4.1 – Investitii in exploatatii agricole, fiind incheiate 41 de contracte in valoare totala de 20,78 milioane de euro.

O suma insemnata a fost accesata si pentru investitii in procesarea si marketingul produselor agricole, pentru care au fost semnate opt contracte in valoare de 16 milioane de euro. Prin Submasura 6.1 – Instalare tineri fermieri, in judetul Iasi au fost accesate 8,92 milioane de euro si s-au incheiat 213 contracte.

Cum sa infiintam un PFA pentru a accesa fonduri europene nerambursabile

pfa

Infiintarea unui PFA este cea mai simpla modalitate de a deveni eligibili pentru accesarea de fonduri europene. Aceasta forma de organizare este mult mai convenabila decat infiintarea unei firme, datorita costurilor reduse si procedurilor de infiintare mai simple. In general, infiintarea unui PFA dureaza aproximativ doua saptamani.

In cazul unui PFA, cheltuielile de administrare sunt mult mai mici decat in cazul unei societati comerciale, numarul declaratiilor fiscale care trebuie depuse este unul redus, iar persoana care dobandeste statutul de PFA isi poate tine singura contabilitatea.

Pentru a infiinta un PFA, solicitantul trebuie sa indeplineasca anumite conditii. Persoana in cauza trebuie sa fi implinit deja varsta de 18 ani, sa aiba calificarea si experienta profesionala de a desfasura activitatile pentru care solicita autorizatia, sa nu fie condamnata pentru infractiuni de ordin financiar si sa indeplineasca normele sanitare, sanitar-veterinare, protectiei mediului, protectiei mediului si apararii impotriva incendiilor.

Actele necesare pentru infiintarea unui PFA:

Pentru dobandirea statutului de PFA, vor fi necesare urmatoarele documente:
– Cererea de inregistrare in original;
– Dovada verificarii disponibilitatii si rezervarii firmei in original;
– Carte de identitate sau pasaport;
– Documente care sa ateste dreptul de folosinta asupra sediului sau asupra punctelor de lucru;
– Aviz pentru schimbarea destinatiei imobilelor colective cu regim de locuinta (daca este cazul);
– Specimen de semnatura al persoanei fizice autorizate;
– Informatiile din cazierul fiscal;
– Declaratie pe proprie raspundere prin care solicitantul isi asuma ca indeplineste toate conditiile legale de functionare.
Pasii necesari infiintarii unui PFA

In primul rand, solicitantul va trebui sa puna toate documentele anterior mentionate intr-un dosar, pe care sa-l depuna la ghiseul ONRC. In mod normal, functionarul de la ghiseu va mai solicita completarea unor formulare suplimentare, care vor fi oferite la fata locului.

Urmatorul pas este verificarea disponibilitatii numelui. Pentru a realiza acest lucru, solicitantul se va prezenta la Oficiul Comertului cu o cerere de verificare a disponibilitatii numelui si o copie dupa buletin, la ghiseul care se ocupa cu verificarea si rezervarea numelui firmei. In cazul de fata, denumirea PFA-ului va fi numele complet al beneficiarului. Dovada privind disponibilitatea numelui se elibereaza in maximum 30 de minute iar serviciul este complet gratuit.

Dupa ce beneficiarul a completat toate documentele, dosarul va trebui depus la ghiseul de depunere documente infiintare PFA din cadrul Registrului Comertului. Functionarul va pune toate documentele in ordine si va elibera un bon de ordine, cu data solutionarii dosarului. Cu ajutorul acestui bon, putem urmarii online stadiul procesului de infiintare al PFA-ului, pe site-ul oficial al Registrului Comertului.

Ce fonduri nerambursabile putem accesa ca PFA

Odata ce a dobandit statutul de PFA, beneficiarul poate accesa anumite fonduri nerambursabile, oferite prin Programul National de Dezvoltare Rurala (PNDR). Un sprijin consistent este oferit prin Submasura 4.1, pentru sprijinirea infiintarii si modernizarii exploatatiilor agricole din sectoarele vegetal, zootehnic sau a fermelor mixte. Prin aceasta submasura, beneficiarul poate accesa pana la 2.000.000 euro.

Cel mai mare sprijin de care poate beneficia un PFA este prin Submasura 4.2, pentru procesarea produselor agricole, prin care beneficiarul poate depune proiecte privind infiintarea de abatoare, infiintarea/modernizarea unor centre de procesat lapte, fabrici de conserve din fructe sau legume etc.

Prin Submasura 6.1 – Instalarea tinerilor fermieri la conducerea unei exploatatii agricole – beneficiarii cu statut de PFA pot incasa pana la 50.000 euro, daca au maxim 40 de ani la data depunerii proiectului si detin de cel mult doi ani o exploatatie agricola.

Cu toate ca prin Submasura 6.3 pentru dezvoltarea fermelor mici si transformarea lor in exploatatii agricole viabile se pot primi doar pana la 15.000 de euro, aceasta este mult mai simplu de accesat de catre micii fermieri cu statut de PFA. Scopul acestei submasuri este redirectionarea productiei inregistrate in gospodariile agricole spre comercializare, si nu folosirea acesteia pentru consumul propriu. De asemenea, ajutorul acordat este complet nerambursabil.

PNDR: Agricultorii care pot accesa fonduri europene pentru ferme mici

fonduri europene agricultura 2012

Anul acesta agricultorii vor putea accesa din nou fonduri europene pentru ferme mici, prin Programul National de Dezvoltare Rurala.

In cazul dezvoltarii fermelor mici, principiul finantarii nerambursabile este transformarea structurala si deschiderea spre piata a fermelor mici cu potential de a deveni intreprinderi agricole viabile, precum si de a creste capacitatea de a identifica noi oportunitati de valorificare a productiei acestora.

Scopul investitiilor sprijinite in cadrul acestei submasuri este sprijinirea investitiilor pentru cresterea competitivitatii exploatatilor agricole prin dotarea cu utilaje si echipamente performante in raport cu structura agricola actuala, precum si investitiile pentru modernizarea fermei (in special cele de dimensiuni medii si asocieri de ferme mici si medii) si imbunatatirea calitatii activelor fixe.

Beneficiarii pot fi fermierii care detin in proprietate sau folosinta o exploatatie agricola incadrata in categoria de ferma mica (dimensiunea unei ferme mici este cuprinsa intre 4.000 – 11.999 SO – valoarea productiei standard).

 


Solicitantii (reprezentantii legali) eligibili pentru sprijinul financiar nerambursabil acordat prin aceasta submasura trebuie sa indeplineasca urmatoarele conditii obligatorii:

– sa fie fermieri care au drept de proprietate si/ sau drept de folosinta pentru o exploatatie agricola care intra in categoria de ferma mica cu exceptia persoanelor fizice neautorizate.
– sa fie persoane juridice romane;
– sa actioneze in nume propriu;
– sa aiba varsta de cel putin 18 ani impliniti la data depunerii Cererii de finantare;
– sa aiba studii minime de 8 ani clase;
– sa se incadreze intr-una din formele de organizare de mai jos la data depunerii Cererii de finantare, indiferent de data infiintarii formei respective de organizare
– sa respecte incadrarea in categoria de microintreprinderi1 sau intreprinderi mici, indiferent de forma de organizare economica;
– sa nu creeze conditii pentru a obtine in mod necuvenit un avantaj, in sensul prevederilor art. 60 din Regulamentul (UE) nr. 1306/ 2013, cu modificarile si completarile ulterioare, in orice etapa de derulare a proiectului.

Exploatatia agricola trebuie sa indeplineasca urmatoarele conditii obligatorii:

– are o dimensiune economica cuprinsa intre 4.000 – 11.999 € S.O.
– este inregistrata ca microintreprindere/ intreprindere mica;
– este inregistrata de solicitant, in nume propriu sau sub forma de organizare eligibila pentru accesarea sprijinului cu cel putin 24 de luni inainte de solicitarea sprijinului prin intermediul submasurii 6.3, in Registrul Unic de Identificare3 – APIA si/ sau in Registrul National al Exploatatiilor2 – ANSVSA, precum si la Primarie in Registrul agricol.

Beneficiarii acestei submasuri, au obligatia: de a mentine cel putin dimensiunea economica (S.O.) pentru care s-a acordat sprijinul (cu respectarea marjei de fluctuatie de diminuare de maxim 15% cu exceptia pepinierelor unde marja de fluctuatie de maximum 15% a dimensiunii economice poate fi mai mare si fara a scadea, in nicio situatie, sub pragul minim de 4.000 S.O. stabilit prin conditiile de eligibilitate), pentru perioada de derulare a proiectului.

Sprijinul nerambursabil este de 15.000 Euro si se acorda in doua transe astfel: 75% din cuantumul sprijinului la primirea deciziei de finantare si 25% din cuantumul sprijinului in maximum 3 ani de la primirea deciziei de finantare. Sprijinul se va acorda pe o perioada de 3/ 5* ani (*perioada de 5 ani se aplica doar pentru sectorul pomicol).